„…Nie opowiada o swoich romansach.
Miłość to dla niej sprawa drugorzędna do czasu, gdy w życiu nieugiętej
Elizabeth pojawia się Tom White…”
Przed
Wami wyjątkowa książka, z dziennikarskim zacięciem i wiarą w siłę kobiet, które
nigdy nie liczyły na całkowite oddanie i brak swojego zdania, udowodniły
światu, że potrafią być silne i niezależne. To piękna sprawa, samodzielnie
decydować o sobie i żyć według własnych zasad. Przed Wami książka włoskiej
pisarki i dziennikarki Paoli Calvetti.
Dziesięć
utalentowanych kobiet, które zmieniły historię. Jakie były naprawdę? Czy kiedy
na horyzoncie pojawiła się miłość łamały swoje zasady? Może wręcz przeciwnie
wykorzystały swoją szansę?
Solidarność
kobiet może stać się niezwykłą siłą. Rywalizacja przykuwa powszechną uwagę. „...
Lecz traumy zamknięte w szufladzie pamięci powracają, by ranić w najdziwniejszy
sposób i w nieoczekiwanych momentach. Pojawiają się wspomnienia, wspólna
przeprawa przez życie, uczucia...". Cierpienie – ono naprawdę boli.
Sarah
Bernhardt i Eleonora Duse, Coco Chanel i Elsa Schiaparelli, Helena Rubinstein i
Elizabeth Arden, Hedda Hopper i Louella Parsons, a także siostry Joan Fontaine
i Olivia de Havilland – biografie tych genialnych kobiet, kwestionujących normy
społeczne i będących wizjonerkami w swoich dziedzinach, są historiami zaciętej
rywalizacji, która sprawiła, że każda z nich nie tylko odniosła sukces, lecz
zainspirowała kobiety na całym świecie. Walczyły między sobą, ale również ze
zdominowanym przez mężczyzn światem.
Sarah
Bernhardt i Eleonora Duse – rywalki. Wybitne aktorki. Primadonny pod lupą. Diva
contra diva. Mnóstwo wielbicieli. Domem Sarah był teatr, kupiony w 1893 roku
przez nią. Prowadzi go silną ręką, niczym caryca. Eleonora Duse jest wdzięczna
Sarah, która uważa się za największą aktorkę wszech czasów, że może grać. W
programie wyczerpujący maraton przedstawień.
Wielbiciele,
bukiety kwiatów na widowni, wielcy tego świata. One między sobą rywalizują,
mimo, że czasami grają w tej samej sztuce. Występują na wielu scenach, nawet w
Stanach Zjednoczonych. Proszone na salony, np. (Duse w Białym Domu). Wychwalane
również w Rosji, Austrii i Niemczech. Sarah starsza od Eleonory o 14 lat. Sarah
czuje, że odchodzi na bok. Zobaczyła współczesny teatr i wie, że nie może już
być jego bohaterką.
Od
młodych lat Sarah wiele pracowała, by osiągnąć to co zdobyła. Pierwsze słowa
pochwały otrzymała od Victora Hugo, który powiedział „jesteśmy w obecności złotego głosu”. Bernhard – zadebiutowała
11.08.1962 r.
Duse
zaś w wieku 23 lat została mianowana główną aktorką zespołu teatralnego. Sarah
w 1964 roku rodzi syna (ma go z VII księciem Ligne) – ten go nie uznaje. Syn
jest dzieckiem „nieznanego” ojca. Wychowuje go w skromnych warunkach. Chce
wychować Maurice’a na księcia. Dzięki temu, że spodobała się dyrektorowi Teatru
O’deon – zostaje zatrudniona. Maurice ma już dwa lata. Podobny los podziela
Eleonora, która zachodzi w ciążę z Cafiero. Ten, od niej później odchodzi. Rodzi
na wsi (dziecko grzechu). Tu Mario umiera kilka dni po porodzie. Pobiera się z
Tebaldo Checchi – aktorem – rodzi córkę Enrichettę (1882 r.).
Matka
i córka rzadko się widują, krótkie wakacje, żyją w oddaleniu, piszą do siebie. Bernhardt
(Sarah) gra wszystkie możliwe role kobiet – od oszukanych, świętych, królowych
po prostytutki. Jak wychowa syna? Oceniając z boku, chyba źle, rozpieszczony
hazardzista. (mama wszystko pokryje). Sarah i Eleonora ciągle ze sobą
rywalizują. Ta druga (Eleonora) nieustannie przejmuje repertuar rywalki (jest
młodsza). Eleonora zawsze skromna, Sarah przeciwnie. Pewien dziennikarz
napisał:
„…Eleonora Duse wywołała więcej
sensacji swoją skromną powściągliwością niż Bernhardt swoimi wyczynami pod
publiczkę…”. Sarah oprócz mężczyzn, nieudanych
związkach, kocha również kobiety. Z malarką Louise Abbema będzie do ostatniego
dnia. Odeszła 26.03.1923 r.
Sarah
to legenda kobiety wolnej, podążającej za marzeniami dziecka nieotoczonego
miłością. Duse – symbol Włoch umiera w pokoju hotelowym. Pochowana 13.05.1924
r.
Druga
para to Coco Chanel i Elsa Schiparelli. Coco Chanel – ikona mody. Elsa – włoska
artystka, która szyje ubrania. Coco Chanel projektuje stroje, by wyzwolić
kobiece ciało. Albert Chanel – obwoźny sprzedawca, kobieciarz i Jeanne Devolle
– przelotny romans. Z tego rodzi się Julie – Berthe Chanel. W końcu ojciec
uznaje dziecko. Później rodzi kolejne dzieci. 19.08.1883 r. – Gabrielle Bonheur
– obecna przy śmierci matki. (33 lata - matka umiera). Gabrielle ma 12 lat. Po
śmierci matki Albert Chanel oddaje dzieci do sierocińca. To jest ich ostatnie
spotkanie.
Tu
spędzi 7 lat. Gabrielle – opuszcza sierociniec i siostrę. Zatrzymuje się u
rodziny. W wieku 20 lat – sprawnie posługuje się igłą i nitką. Zostaje
zatrudniona – szyje, haftuje. Gabrielle zaczyna śpiewać, ma niezbyt dobry głos.
Tu krzyczą do niej „Coco”.
Przeciwniczka
Elsa Schiaparelli ur. 10.09. 1890 roku w Rzymie – rodzi się w bogatej rzymskiej
rezydencji. Jest drugą córką. Dla rodziny to rozczarowanie. Matka nie wie, co
począć z dziewczynką. Miał być syn! Dziewczyna lubi przymierzać suknie matki. Elsa
nie znosi szkoły. Chce zostać artystką. Pisze wiersze. Rodzice uważają za
skandal, to że pisze i wysyłają ją do szkoły z internatem do Szwajcarii. Po
bucie wraca do domu. Elsa i Gabrielle – 7 lat różnicy, dwa równoległe życia.
Jedna będzie układać tkaniny niczym wersy poezji. Druga będzie projektowała
ubrania, by stać się bogata i niezależna. Obie odniosą sukces za sprawą
mężczyzny. U Coco – to oficer piechoty z zamiłowaniem do koni. U Elsy teozof i
bezwzględny łajdak.
Coco
uwielbiała uwodzić. Szuka w mężczyznach poczucia bezpieczeństwa, wykorzystuje
ich i manipuluje nimi. Angielski komendant i milioner – znajduje dla niej
posiadłość przy Rue Cambou, otworzy konto bankowe i nauczy prowadzić samochód.
Natomiast Elsa – rodzi córkę, daje sobie sama radę w życiu. Nawiązuje przyjaźń
z żoną francusko – kubańskiego malarza. Nagle okazuje się, że jej 15 –
miesięczna córeczka ma polio (paraliż niemowlęcy).
Coco
projektuje proste, wygodne stroje dla kobiet. Zaczyna promienieć. Ma pieniądze,
a one dają wolność. Produkuje na dużą skalę. W 1918 roku daje pracę 300
pracownikom (wszystkie kobiety). Tu poznaje Ernesta Beaux – producenta
kosmetyków, stąd jej perfumy Chanel*5 to
strzał w 10. Rusza produkcja i rozpropagowanie nowej marki. Chanel staje się
symbolem francuskiej sztuki ubierania. Chanel nie znosi ostentacyjnych ozdób.
Chanel pracuje „dla artystów”:
Schiaparelli jest „z” nimi. I ma
przewagę w środowisku filmowym.
Gorąco
polecam Wam książkę, którą przeczytałam z zapartym tchem. Rywalizacja na zawsze
zmieniła oblicze kina, teatru, biznesu i mody. Dała wzór nie tylko kolejnym
pokoleniom, ale i kobietom, które w czasach współczesnych znają swoją wartość.
Katarzyna Żarska
https://zarska18.blogspot.com/
Wydawnictwo: ZYSK i S – ka
Premiera: 07.10.2025 r.
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 320
Tłumaczenie: Hanna Kostołowska
(nowość wydawnicza) w mojej domowej biblioteczce

Komentarze
Prześlij komentarz