„…
Po niebie dalej płynęły chmury w kształcie kamiennych kręgów. Tworzyły się na
dalekim otwartym morzu, a potem powoli sunęły w stronę gór niesione południowo
– zachodnim wiatrem …”
Książka,
o której pragnę napisać kilka słów została uznana przez wielu czytelników za
niesamowitą. Prawdą jest, że w Hong Kongu została okrzyknięta za nieprzyzwoitą,
ocenzurowaną i zakazaną dla odbiorców poniżej osiemnastego roku życia. Pisarz
zabiera odbiorcę do zupełnie innego świata. To losy tokijskiego malarza, w
którym dawna i racjonalna logika już nie działa.
Haruki
Murakami to najbardziej znany na świecie japoński pisarz. W Wydawnictwie Muza
ukazało się wiele jego powieści m.in. „Kronika ptaka nakręcacza”, zbiór
esejów „Zawód: powieściopisarz” i cztery zbiory opowiadań, gdzie godne
polecenia jest „Mężczyźni bez kobiet”. Autor opisuje tu życie siedmiu
mężczyzn, w których życiu nie ma kobiety- z różnych powodów. Jedni przeżywają
rozstanie, inni wieczną stratę, a w życiu innych żadna dotychczas się nie
pojawiła.
W
„Śmierci Komandora” żona malarza w średnim wieku porzuca go – dosłownie
z dnia na dzień. Podobnie i mężczyzna podejmuje decyzję, by wyprowadzić się z
domu. Rezygnuje praktycznie ze zleceń, wsiada w samochód i przez parę miesięcy
włóczy się po północno – wschodniej części wyspy Honsiu.
Mężczyzna
zmęczony tułaczką wraca do Tokio i prosi przyjaciela o nocleg. Kolega ma do
zaoferowania coś znacznie lepszego. To opuszczony dom w górach należący do jego
ojca, sławnego malarza. W nowym dość intrygującym, a zarazem interesującym
otoczeniu nasz bohater zamierza wieść spokojne życie poświęcone twórczości.
Korzysta z pracowni mistrza, zaczyna prowadzić lekcje malarstwa w pobliskiej
Odawarze i wdaje się w niewiele znaczące romanse.
Dom
stanie się dla mężczyzny nie tylko ostoją, ale i miejscem przemiany, szczególną
formą odrodzenia w sztuce i w życiu. Pierwszym prawdziwym epizodem, który
dostrzeże czytelnik jest odnalezienie na strychu nieznanego obrazu starego
mistrza: niemal wiernego odtworzenia sceny zabójstwa Komandora z „Don
Giovanniego”.
To
inne postaci uosabiają pewne idee i metafory. Przed odbiorcą otwiera się
swoista gra pomiędzy marzeniem, a rzeczywistością. Pojawia się motyw
wyschniętej studni, czy ekscentryczny milioner. W książce obecna jest też
bezpretensjonalna erotyka. Trochę pikanterii też jest znaczące 😉 Narracja prowadzona jest w pierwszej
osobie.
Pisarz
jest znany z miłości do jazzu. Murakami robi ukłon w stronę muzyki klasycznej,
czyniąc ze sceny z „Don Giovanniego” kluczową metaforę swojej książki. Autor w
swoich dziełach porusza również tematykę społeczną i polityczną.
Gorąco
polecam lekcje sztuki i literatury zebrane w jednej ciekawej książce. To
przyjemna lektura, którą szybko i lekko się czyta. Powstawanie każdego dzieła
opiera się tutaj na przeczuciu, intuicji, a może ciekawości świata … Prosta
kompozycja, pojedyncze linie, zapach farb i pędzle mogą sprawić, że na naszych
oczach powstanie coś całkiem interesującego 😉
Katarzyna Żarska
Wydawnictwo: MUZA SA
Projekt okładki: Urszula
Pągowska
Przełożyła: Anna
Zielińska – Elliott
Wydanie I
Oprawa: miękka
Liczba stron: 480
(nowość wydawnicza) w
mojej biblioteczce
Komentarze
Prześlij komentarz